Review by Heidi Bale Amundsen in Kunstkritikk

Les Heidi Bale Amundsen sin gode anmeldelse av utstillingen «Le Book Club» i KUNSTKRITIKK.

https://kunstkritikk.no/bordet-fanger-ikke/

Her er et utdrag fra anmeldelsen:

Det tredje kapitlet av Le Book Club ble lansert onsdag 29. januar, og står fremdeles. Denne delen av utstillingen tar utgangspunkt i Marie Sjøvolds siste fotobok, The Practice of Presence (2020). Den består av fire separate trykksaker i en svart boks, som hver utforsker et aspekt ved det erfaringsrommet som åpnet seg da Sjøvold holdt seg unna Internett og sosiale medier i ett år. På Fotogalleriet presenteres verket som miniutstillinger på fire bord, som hvert legger ulike premisser for leserens erfaring av verket. Det første bordet inviterer de besøkende til å hengi seg til en intim interaksjon med verket. Det andre bordet åpner for at man skal utforske verket sammen med andre. Det tredje bordet presenterer fotoboken i statisk form, med hver delpublikasjon åpnet og glasset inn på et gitt oppslag. Det fjerde bordet inviterer på sin side de besøkende til å åpne hver delpublikasjon på det oppslaget som tiltrakk dem mest, og legge det igjen til neste leser som ledd i en utstilling i bevegelse.

Vandringen fra et bord til et annet skaper en endring i lesesituasjonen som i sin tur virker inn på erfaringen av The Practice of Presence, og dermed på fotobokens mening. Hva denne meningsforskyvningen består i, er ikke alltid så lett å artikulere, men over tid blir den produktivt sansbar. Le Book Clubs tredje kapittel fremstår dermed som en utforskning i fire deler av fotoboken som erfaringsrom – et perspektiv som er påfallende fraværende fra fotobokdiskursen, selv om moderne fotobokpraksis for en stor del handler nettopp om å utforske relasjonen mellom bokobjektet og leseren, og altså fotoboken som erfaring.

Read Heidi Bale Amundsens great review of the exhibition «Le Book Club» in KUNSTKRITIKK.

https://kunstkritikk.com/photobook-unbound/

The third chapter of Le Book Club was launched Wednesday 29 January and is still on. This part of the show is based on Marie Sjøvold’s most recent photobook, The Practice of Presence (2020). It comprises four separate print publications set in a black box, each exploring a particular aspect of Sjøvold’s experience of staying away from the Internet and social media for one year. At Fotogalleriet, the work is presented as miniature exhibitions arranged on four tables, each imposing a different set of conditions for the reader’s experience of the work: the first table invites visitors to engage in an intimate interaction, with stools set apart; the second table opens up the opportunity to explore the work with others; the third table presents the photobook in a static form under glass, with each of the four publications opened to show a particular spread; the fourth table in turn invites visitors to open each of the four publications to the page that attracted them the most, leaving it open for the next reader as part of an ever-changing exhibition.

Passing from one table to the next introduces changes to the reading situation, which in turn affects our perception of The Practice of Presence, thereby affecting the meaning and significance of the photobook. These shifts in meaning do not always lend themselves to easy articulation, but over time it becomes productively palpable. As such, Le Book Club’s third instalment becomes an exploration in four parts of the photobook as an experience – a perspective that is conspicuously absent from the photobook discourse even though contemporary photobook practices are largely about exploring precisely the experiential relationship between the book-object and the reader.