Review in Berlingske by Birgitte Ellemann Höegh

I am so touched and grateful for this review in Berlingske by Birgitte Ellemann Höegh.

https://www.berlingske.dk/kunst/

I Fotografisk Center udstiller to af Nordens stærkeste kunstfotografer, Astrid Kruse Jensen og Marie Sjøvold. Med et strejf af poetisk tristesse, dystre dybder og håbefulde momenter formår de to billedkunstnere at vække genkendelige erindringer fra vores nære eller familiære relationer.
— BIRGITTE ELLEMANN HÖEGH
Med et strejf af poetisk tristesse, dystre dybder og sine steder håbefulde momenter som fællesnævner bearbejder de tidslige forhold med inspiration fra den franske filosof Henri Bergsons idé om, at nutiden indeholdes i flere tider.

Det vil sige, at fortidens hændelser og fremtidens håb eller gru indkapsles i nutiden. I både nye værker, skabt til udstillingen, og tidligere, der er hentet op i lyset, giver de et fintfølende bud på, hvor afgørende vores fortid og fremtid er for den sindstilstand vi er i i nuet.
— BIRGITTE ELLEMANN HÖEGH
F.C.08.jpg
Sjøvolds værker er tætpakket med tolkbare øjeblikke, og jeg vil overlade det til dig selv at foretage slutninger eller genkendelsesprocesser. Det gælder også for Kruse Jensens værker. Alt andet vil være alt for anmassende, når det angår disse to antydningens mestre – udi erindringer, længsler og spor.
— BIRGITTE ELLEMANN HÖEGH

Opening at Fotografisk Center

Thank you all for coming to the opening of our exhibition “The Past Ahead Of Me” at Fotografisk Center and to the artist talk the following day. It was such a special evening, and I want to share some pictures with you from the opening photographed by Troels Jeppe.

Thank you to OCA, Bergesenstiftelsen, Norsk Fotografisk Fond, Den Hielmstierne-Rosencroneske Stiftelse and Fritt Ord for supporting my work, production and travel for this exhibition.

Thank you to Norwegian Ambassador to Denmark Aud Kolberg for this opening speach (In Norwegian):

Kjære alle sammen

Endelig kan vi møtes til en nesten normal utstillingsåpning.

Som Kristine Kern nevnte er det to meget anerkjent kunstnere som i dag holder felles utstilling her på Fotografisk Center. En utstilling som jeg har gledet meg til å se helt siden jeg leste presentasjonen av Astrid Kruse Jensen og Marie Sjøvold.

De er begge blant de beste fotokunstnere i sine hjemland og de skaper begge stemninger som befinner seg et sted mellom virkelighet og fiksjon. De er også felles om å bruke temaer som kretser rundt hverdagslivet og eget liv, der de utforsker magien som er knyttet til fotografiets muligheter. 

Denne drømmeaktige virkelighet kan vi gjenkjenne i denne utstillingen, som har den både poetiske og filosofiske tittel «Fortiden foran meg». – En tittel som både uttrykker en oppsamling av personlige inntrykk og som viser til kontinuiteten i det fremtidige arbeidet.   

Fotokunst rommer også et tidsaspekt. Vi forholder oss til bilder overalt, enten på skjerm, mobil, reklameplakater eller i magasiner. Det meste er laget for å fange vår oppmerksomhet på et øyeblikks sekund. Her skiller fotokunsten seg markant fra andre fotografier. 

Fotokunst handler om omhyggelig bearbeiding av personlige inntrykk som gir tilskueren lyst til å fordype seg i bildet og fortolke det. Det er en personlig uttrykksform som kommer fra kunstnerens egen refleksjon i prosessen knyttet til bearbeidelsen av verket. Man kan si at kameraet og kameralinsen på mange vis er en forlengelse av fotokunstnerens kropp. 

Kunst og fotokunst har evnen til å utfordre beskueren til å tenke nytt via et bilde som er tolket gjennom en annens øyne. Vi lærer å lese og forstå verden på nye måter og den får oss til å reflektere over eget liv i et rom der ord og språk ikke når frem.

I de siste 20 år har det kommet et langt større fokus på fotokunsten. Internasjonale kunstsamlere kjøper opp og investerer, og verdens mest kjente kunstmuseer bygger opp sine fotokunstsamlinger. 

Når jeg nevner den kommersielle siden av kunstverdenen avslutningsvis, så er for minne om at en bærekraftig økonomi er viktig i alle kunstneres virke. Særlig er det et inntektsgap mellom kvinnelige og mannlige kunstnere. Det håper vi at utstillinger som denne  kan bidra til å rette opp på. 

Jeg har herved æren av å erklære utstillingen for åpen! Gled dere!

_TJ_0865.jpg

Thank you to Curator Kristine Kern for these wise words about the exhibition:

Time is a strange phenomenon. We regard it as forwardmoving, yet it has strands going back into the past. The French philosopher Henri Bergson saw the present as the sum of several temporalities, since the past is contained in the now by virtue of memory and the future by virtue of expectation. This understanding of time is an appropriate framework in which to view the present exhibition, where two visual artists meet and exchange views around important tracks in life.

The Past Ahead of Me is an exhibition featuring Astrid Kruse Jensen and Marie Sjøvold. Thema tically it revolves around closeness, family, frailty, grief and loss. The title of the exhibition is inspired by a translation of Marie Cardinal's Le passé empiété, but otherwise has no relation to the book. In this context the title refers to the fact that the past is always with us and is even sometimes a determinant of the present, understood in the sense that the past lays out a direc tion for the present and that the events of the past determine how we see our future.

At the exhibition The Past Ahead of Me the relations between time and events are more associative. And at the same time highly personal. Personal experience involves something universal. We can learn from one another's experiences and share other people's sorrows and joys. It is the same with the personal gaze, for example the photographer's. Her pictures are glimpses of a private world, and at the same time universal human observations we can all recognize.

When two photographers who share an interest in describing the fragility of life from an everyday poetic perspective meet, a special sensibility arises. It weaves the works in the exhibition toge ther and elevates the overall statement beyond the immediate melancholy. Sadness is seen here as a natural part of life, and as a catalyst for new perspectives. Here there is also room for beauty and poetry: a special light, a particular landscape or a gesture evokes memories or associations. Reminds us of something that was. Or may be a stimulus to seeing the world anew. With a new sensitivity. The exhibition goes close to life and creates a new, visual language with which one can say the unsaid, describe the wordless; a kind of poetics of sorrow that elevates itself above the literal and creates images of the emotions we often have difficulty expressing.

The Past Ahead of Me is a dialogue exhibition in which I have combined two photographers whose works I think have much in common and much to say to each other. When two artists' works meet, much more can arise in the dialogue than if one shows the works separately. At Foto grafisk Center we often find this type of exhibition more interesting than the classic, mono lithic solo exhibition and it is therefore a format we have used to curate several exhibitions and with which we will also work in the future. For the exhibition The Past Ahead of Me both artists have created new works with a focus on dialogue and what they have in common, thematically as well as formally. Apart from photography it has also resulted in other types of pictures as well as objects.

I would like to thank Astrid Kruse Jensen and Marie Sjøvold for fantastic cooperation where despite physical distance we have nevertheless succeeded in meeting in conversations not only about the exhibition but also about what is important here in life. Thanks also to the author Josefine Klougart for her fine contribution to this publication. To Copenhagen Photo Festival, of which the exhibition is a part, for fine cooperation. My thanks goes too to Morten Brohammer and the DGIByen's installation teams skilled installation of the exhibition.

Here at FC, special thanks to exhibition assistant Pauline Koffi Vandet, Kevin Broadbery for layout etc., the rest of the team have as usual made a great contribution. Thanks to The Norwegian Embassy in Copenhagen and all those who have supported the exhibition: Aage og Johanne LouisHansens Fond, The Obel Family Foundation, The Danish Arts Foundation, The Committee for Visual Art in Copenhagen, Copenhagen City Council, BeckettFonden, L F Foghts Fond, OCA, Bergesenstiftelsen, The Danish Tennis Foundation, Vesterbro Local Council, The HielmstierneRosencroneske Foundation, Norsk Fotografisk Fond and Fritt Ord.

Kristine Kern, Director, Fotografisk Center

Opening week Kunstrom SKOGEN

Kunstrom SKOGEN is over for this year, and we would like to thank everyone who has helped to make this exhibition into an unforgettable experience. More than 1,600 people have walked through the forest in the past week, with maps in hand, in search of art. They have also had the opportunity to experience dance, artist talks, music, performance, literature readings, art tours, fishing and the smell of Rams and mosquito spray. We at Kunstrom SKOGEN are so grateful for all the smiles and strong feedback you have given us, and it motivates us to do this again. We have had visits from audiences of all ages, and have experienced an openness in the meeting between nature, people and art.

Thanks to this year's talented, dedicated and inclusive artists: Jørund Aase Falkenberg, Jannik Abel, Magdalena Adelajda Kotkowska, Carsten Aniksdal, Joakim Blattmann, Marthe Berger Walthinsen, Hellelien: Thea Helle and Simen Enkerud Lien, Michiel Jansen, Yngvar Larsen, Humle Rosenkvist, Marie Sjøvold & Ludvig Friberg, Daniel Slått Vadseth & Boris Kourtoukov.

Thank you to all of you fantastic contributors who gave everything during the opening weekend and ahead of the exhibition: Culture producer Rita Rohdin Nyhuus, author Malin C.M. Rønning, musicians Almir Meskovic & Daniel Lazar, singers / performing artists Nina Mortvedt, Benedikte Kruse and Mai Elise Solberg in «Små Grå», dancer Ida Haugen, Tekstbyrået with Halvor Haugen and Nina Schjønsby, mediator Meera M. Kaur, author Cecilie Enger, gallery owner Vibeke Hermanrud, Lillian Støa, host / photographer Linnea Syversen, host / photographer Colin Wright, Jan Erik Smedhaugen (Asker Kulturhus), sound engineer Andreas Hoven Kjeldstad and angler Simen Blix Aaserud.

Thanks to our important supporters. Kunstrom SKOGEN would not have been possible without you: KORO, Viken Fylkeskommune, Fritt Ord, Asker Kommune, Kulturtanken, AS Søndre Nærsnes, Røyken Jazzforum and Asker Bibliotekene.

Foto Colin Wright og Linnea Syversen

Kunstrom SKOGEN er over for i år, og vi vil rette en stor takk til alle som har vært med på å gjøre denne utstillingen til en uforglemmelig opplevelse. Mer enn 1600 mennesker har vandret gjennom skogen den siste uken, med kart i hånden, på leting etter kunst. De har også hatt mulighet til å oppleve dans, kunstnersamtaler, musikk, performance, litteratur opplesning, kunstomvisning, fiske og lukten av ramsløk og myggspray. Vi i Kunstrom SKOGEN er så takknemlige for alle smil og sterke tilbakemeldinger dere har gitt oss, og det motiverer til å gjøre dette igjen. Vi har hatt besøk av publikum i alle aldre, og har opplevd en åpenhet i møtet mellom naturen, menneskene og kunsten.

Takk til årets dyktige, dedikerte og inkluderende kunstnere:

Jørund Aase Falkenberg, Jannik Abel, Magdalena Adelajda Kotkowska, Carsten Aniksdal, Joakim Blattmann, Marthe Berger Walthinsen, Hellelien: Thea Helle og Simen Enkerud Lien, Michiel Jansen, Yngvar Larsen, Humle Rosenkvist, Marie Sjøvold & Ludvig Friberg, Daniel Slåttnes og Elly Stormer Vadseth & Boris Kourtoukov.

Takk til alle dere fantastiske bidragsytere som ga alt under åpningshelgen og i forkant av utstillingen:

Kulturprodusent Rita Rohdin Nyhuus, forfatter Malin C.M. Rønning, musikere Almir Meskovic & Daniel Lazar, sangere/scenekunstnere Nina Mortvedt, Benedikte Kruse og Mai Elise Solberg i «Små Grå», danser Ida Haugen, Tekstbyrået med Halvor Haugen og Nina Schjønsby, formidler Meera M. Kaur, forfatter Cecilie Enger, gallerist Vibeke Hermanrud, Lillian Støa, vert/fotograf Linnea Syversen, vert/ fotograf Colin Wright, Jan Erik Smedhaugen (Asker Kulturhus), lydmann Andreas Hoven Kjeldstad og sportsfisker Simen Blix Aaserud.

Takk til våre viktige støttespillere. Kunstrom SKOGEN hadde ikke vært mulig uten dere:

KORO, Viken Fylkeskommune, Fritt Ord, Asker Kommune, Kulturtanken, AS Søndre Nærsnes, Røyken Jazzforum og Asker Bibliotekene.

Kunstrommet SKOGEN// Text by Nina M. Schjønsby og Halvor Haugen

Lukten etter regn

Tekst: Nina M. Schjønsby og Halvor Haugen

Man kunne dele verden inn i to typer steder: de man er i og de man er .

Skogen hører til de stedene vi er i. Vi går inn i den, og den lukker seg om oss.
Går vi videre, åpner det seg stadig nye rom. Noen av disse rommene har navn alle kjenner. Typisk for dem er at de viser til åpninger, steder der trærne tynnes ut og lyset slipper inn: lysninger, glenner. Ellers er kanskje de tydeligste rommene steder der trærne viker for vann, ved myrer, bekker og tjern.

I skogen ved Nærsnes danner de to Nydammene et sentrum. På kartet ligner de avtrykket fra en sko: En hæl og et tåstykke. Dette er de sist anlagte isdammene i området, i en periode da folk langs indre Oslofjord var travelt opptatt med å fylle isskapene rundt om i Europa. I dag brukes den største dammen som skøytebane når vintrene er kalde nok. En sti slår en bue rundt dammene, og mellom dem ligger en jorddemning der man kan gå gjennom en strak korridor av trær. Strømmaster strekker en lang ledning diagonalt over vannet. På åssiden er det satt opp en gapahuk med ildsted og hagestoler. I dammene finnes det både brunørret, karpe og svartelistet solabbor. Skilt på norsk, polsk og engelsk forklarer at vannet er privat: Fiske forbudt. Skogens rom gjennomskjæres på kryss og tvers av grenser som er gått opp og merket av mennesker.

Men alle de andre rommene i skogen, hva skal man kalle dem og med hvilke språk?

1. Regn etter mange tørre dager En morgen i begynnelsen av mai

Ved stien her vi går er det blandingsskog, med et virvar av rotvelter og knekte grener. Fire store trær har gått over ende, og en høy furu lener seg truende over på siden, men står fortsatt med røttene i bakken.

Det er et tegn i tiden at naturopplevelser følges av vage bekymringer. Har vi noen gang sett så mange knekte stammer og rotvelter som i år? Skyldes det den ekstremt tørre sommeren for tre år siden, alt regnet og de voldsomme snøfallene i vinter?

Men i dag stryker bekymringen raskt forbi. Vi vender blikket ned og ser et frodig mylder av saftig, stjernespekket bjørnemose på undersiden av en eldre rotvelt. Stammen ligger ute i vannet, på vei mot å gå sakte i oppløsing. Det lukter varm jord. Det grønne som dekker hele den synlige delen av det døde treet, minner om alt det i skogen som ikke er trær. Underskogen, kjerr, lyng, vissent løv, røtter, insekter og kryp, sopp, bakterier, symbioser, parasitter. Alt det vrimlende livet som begynner der et annet liv slutter.

Når vi kommer tilbake tre uker senere, har det vokst frem en skogverden i miniatyr på rotveltens underside. Jorden rundt de løsnede røttene danner en lav, lang vegg, som nå gir næring til nye planter. Skudd fra ask, furu og bjørk, sammen med blåbærlyng, gjøksyre, hvitveis, bringebær og små kjuker.

2. Duskregn etterfulgt av tungt regn En formiddag i begynnelsen av mai

Skogen har til alle tider trukket til seg mennesker fordi den byr på nyttige ting – tømmer, spiselige planter og sopp, vilt og beitemarker. Eller som på Nærsnes, der skogen i mange år var arbeidsplassen til isskjærerne på dammene; isblokkene ble fraktet via en renne fra dammene og ned til båtene som ventet på fjorden.

Det er blitt vanlig å tenke at da man var direkte avhengig av naturen, satte man ikke pris på den rent estetisk. Skogsturismen begynner først på 1800-tallet. Den formålsløse vandringen, der veien er målet, er et biprodukt av naturuavhengige arbeidsregimer, alt det som gjør moderne fritid mulig. I Oslomarka kom den første oppmerkede turløypa i 1870, og i løpet av den første delen av 1900-tallet hadde det vokst frem et stort nett av markerte stier. Nettet har spredt seg videre utover til Asker og resten av landet, selv om stiene ikke er merket akkurat i denne delen av skogen på Nærsnes.

Men er det naivt å tenke at folk i tidligere tider også nøt naturen og skogen? Mellom skogsturene har vi sett på noen fotografier fra begynnelsen av 1900-tallet tatt av Thekla Resvoll, vår første kvinnelige professor i botanikk, og lillesøsteren Hanna Resvoll-Holmsen, som også var botaniker. For dem begge var skogen en arbeidsplass. Iført fotside kjoler stirrer de ned i en grøft, eller plukker vekster og noterer funn ved foten av et tre. Mens de kartla plantenes liv, tok de også bilder av lysets spill på skogbunnen, strutsevingenes spiraler og vinden som strøk over et parti med strå eller ga liv til grenene.

Tilbake i skogen rundt Nydammene passerer to joggere oss. De hilser (i Norge er som kjent hilsing blant fremmede et ganske pålitelige tegn på at man

befinner seg i naturen) og fortsetter å prate sammen, uten å la joggingen komme i veien for samtalen. Og hverken samtalen eller joggeturen står i veien for opplevelsen av skogen. Joggerne minner oss om at vi trekkes mot skogen fordi den alltid gir mer enn det vi kom dit for å finne. Og slik må det også ha vært for søstrene Thekla Resvoll og Hanna Resvoll-Holmsen. Selv om de først og fremst var på jobb i skogen, viser fotografiene deres et blikk for lysvirkninger og poetiske detaljer. Kanskje blandet også arbeidet seg med naturopplevelse for isskjærerne eller bønder på jakt etter vilt, ved eller bær.

3. Vinden har løyet, men regnet holder stand Morgen i midten av mai

Hvorfor er det så godt å være her i skogen? Et opplagt svar er stillhet, eller mer presist: fraværet av støy. Et annet er at den viser oss et enklere liv som tar oss nærmere vår menneskelighet (sånn omtrent uttrykker Nansen det). Et tredje svar, som kanskje forener begge de to første, kan være naturens harmoni. Men hva slags harmoni i så fall? Både 1800-tallets eksperimentelle psykologi og nyere kognitiv estetikk har vendt seg til naturen for å finne bekreftelse på menneskets preferanser for symmetri og regelmessighet. Man finner naturlover som forklarer varianter av «klassiske» idealer om balanse, likevekt, «stille storhet».

Det er lett å finne alt dette i skogen. Man plukker opp en blomst eller et blad og gjenkjenner beundrende mønstre og proporsjoner som finnes i menneskekroppen, i ornamenter, i arkitektur og billedkunst. Se på strutsevingens skudd nå i mai, bregnebladene ligger sammenfoldet inne i ytterdelen av stilken som krøller seg i en perfekt spiral. Eller se på mønsteret i skallet til en vinbergsnegle, som finnes her i skogen (spredt, etter sigende, fra Konglungen, dit Anker-familien fikk dem satt ut i kulinarisk øyemed) – tenk på det gylne snitt, på Mandelbrot-fraktaler. Og ingen farger skjærer deg i øynene – alt passer naturlig inn og «stemmer».

Et annet svar på hvorfor naturen gir oss ro og hvile, handler ikke om harmoni i seg selv, men heller om en uendelig variasjon, i yrende, myldrende mangfold. At ingenting er likt, ingenting helt rett, at ingenting gjentar seg. Naturen er antimonoton. Skogen er heller aldri lik seg selv.

4. Mørk kveld i mai

Skogen er også et sted hvor fantasiene våre vokser seg ville. Vi besjeler og befolker naturen med vesener som er vår verden fremmed, men som likevel ligner oss – folketroens huldre, alver, nøkker, troll (selv om troll teknisk sett bor i fjellet, møter man dem gjerne i skogen). Per Christen Asbjørnsen var en av pionerene i bruken av Oslomarka til friluftsliv. I Krokskogen fant han lise fra bylivet, men kjente også på «skogsangsten» (hvis man har gått i en tett skog alene i skumringen vet man hva han sikter til).

Hva er mer naturlig for oss mennesker enn å besjele naturen? Det skal så lite til før skogens omslutning slår over i noe truende. Et stemningsomslag kommer

snikende med mørkningen, og skogens former smelter sammen til nye likheter og ulikheter.

5. Gyllen sol bryter frem Ettermiddag i slutten av mai

Store norske leksikon har en artikkel om «lukten etter regn». Da vi leste den første gang, ble vi nesten rørt av den tørre beskrivelsen av et nært, sterkt sanselig fenomen. Artikkelen beskriver den karakteristiske angen av våt jord, som en gruppe australske forskere har gitt navnet «petrichor». Lukten skyldes særlig stoffet geosmin som frigjøres fra aktinobakteriene i jord og på planter via ørsmå vanndråper. De stiger opp i luften etter vannfallet og eksploderer, som boblene i et champagneglass.

Leksikonartikkelen stopper før den sanselige opplevelsen av lukten. Hva er den for oss som lukter den? Og hvordan kjennes den ut i akkurat denne skogen? Hvilke andre lukter finnes det her? Lukten av skog i regn og vind. Lukten av tørr jord i solskinn. Lukten av her, nå. En blanding av ting som lever og ting som råtner, det som fortærer og det som fortæres, en lukt som er frisk, dyp, mørk. Kjent, men ubestemmelig og rik. Et luktrom.

6. Ekko, ekko
Kveld i slutten av mai

Lyd skaper også rom. Blant annet fordi rom skaper lyd. Hunden bjeffer på en bekk, og stemmen hennes kastes tilbake av åssiden, med en tørr snert fra trestammene. (I gresk mytologi var vel Ekko forresten en skogsnymfe?). Nå bjeffer ikke hunden lenger av bekken, men svarer gjenlyden av sin egen stemme, som for henne (hunden) tilhører en innbilt artsfrende på andre siden av vannet. Ekko er rommets måte å snakke med oss på.

Nå i mai er luften full av kvitring, kraksing, triller og pip. Vi går gjennom en usynlig og stadig bevegelig vev av sang. I likhet med luktene skaper lydene en uendelig mangfoldig helhet, som likevel er kjent. Av og til kalles oppmerksomheten mot en detalj, og vi stopper opp og forsøker å sette navn på den: en hakkespett, en svarttrost eller en av de mange fuglene vi ikke kjenner sangen til. Fuglene synger – i Norden gjelder det nesten bare hannene – i den dobbelte hensikt å tiltrekke seg maker og markere revir; avhengig av om mottakeren er en hunn eller en annen hann, er hvert kvitter et advarende hold deg unna eller et lokkende kom til meg. Sangen trekker opp helt andre rom i skogen enn de vi kan sanse.

Fuglene synger friskt selv i regnet, men lydveven krymper litt og blir tettere. Utallige regndråper faller på utallige blader og kvister, drypper ned på andre blader og kvister og videre ned på stein, mose, vann: tikk, takk, sikk, sakk. Bekkene fylles opp til brusende småelver, mens stien forvandles til en rislende bekk. Nå er luktene annerledes og ikke fullt så rike. Det dufter friskt av blader og blomster – en grønn lukt – sammen med en mørk og litt bitter lukt av jord og vann. Diskant og bass.

7. Lys
Formiddag i slutten av mai

Vi skjærer av fra hovedstien og velger en smal sti inn i en tettere del av skogen. Når du sitter på huk, kan du kjenne en svak lukt fra ramsløk, som noen steder vokser side om side med parfymeduftende, giftig liljekonvall.
Vi balanserer på en morken stokk over en bekk. Også her har det falt flere trær. Skogen åpner seg, og vi ledes inn i et halvåpent rom av høye graner, på vei til å kunne kalles en lysning. Sollyset slippes inn og legger seg som flekker på flat skogbunn. Liggende stammer fra falne trær inviterer oss til å sitte ned. Vi sitter med ryggen til en liten røys av mosedekte steiner, kan det være en gravrøys, eller er det spor etter en tidligere rydning?

Det er blitt sommer. Sola varmer. Det lukter ... godt. Vi lar det bli med det. I noen uker nå har vi gått inn og ut av skogen ved Nærsnes, gjennom og forbi nisjer, korridorer og navnløse åpninger av lukt, lyd og lys. Hele tiden på jakt etter noe nytt vi kan notere oss og bringe videre. Men det finnes grenser for hvor langt man skal gå i skildringen av lukten etter regn, eller lyden av regn og fuglesang, før man tar friskheten fra det man beskriver.

Denne teksten er tenkt som et løst tegnet kart for dem som vil gå inn i denne skogen, som ligger der, åpen for alle, og som er lagt åpen på nye måter av kunstnerne som viser arbeidene sine her i disse junidagene. For vår del er det på tide å dra hjem og renskrive de siste rundene med plein air-notater. Vi glemte kurven i bilen, men tar med oss noen buketter med gjøksyre og ramsløkblader og putter dem forsiktig i jakkelommene. Det minner oss om enda en grunn til at skogen er et godt sted å være: Vi vet at vi ikke kan gi skogen noen ting av det den trenger. Det eneste vi kan gjøre, er å ta imot uten å ta for mye.

Portraits // Kunstrom SKOGEN

Jeg har hatt gleden av å fotografere kunstneren til utstillingen Kunstrom Skogen i deres atelier og nære omgivelser. Jannik Abel har filmet de og deres atelier. Her kan du se mer bak kullissene og lese kunstnerens tanker: www.instagram.com/kunstrom.art

Artist Talk at Bergen Art Book Fair

Link to the digital event: https://www.facebook.com/events/717905332205808

18:00 Artist talk: Marie Sjøvold

Marie Sjøvold (f. 1982), is a Norwegian artist based in Oslo, that work with photography, photo books and video. In this talk she will present some of her earlier publication works, and the latest book THE PRACTICE OF PRESENCE that was specially made for the exhibition Le Book Club at Fotogalleriet in Oslo in 2020

mariesjovold.no

18:45 Q&A with Marie Sjøvold

Exhibition // Photobooks of Norway

My books Midnight Milk and Oppvåkning was a part of Photobooks from Norway in Århus, Denmark.

Open October the 1st-4th as part of Photo Book Week Århus.

The exhibition Photobooks from Norway is curated by Nina Worren, NW Gallery.

Books on display:

Terje Abusdal, Radius 5oo metres, Journal, 2015

Morten Andersen, Fast City, Forlaget Fotografi, Ed. 2 2019

Hedevig Anker, Randsoner/Border zones, Lillehammer Kunstmuseum/Teknisk Industri 2016 Jonas Bendiksen, Det siste Testamente/The last testament, Press Forlag, 2017

Margareta Bergman, Being Transported, Multipress 2017 Buene/Vinnem/KLougart/Thiis-Evensen/Sjøvold, Oppvåkningen, eget forlag, 2017 Fjellestad/Greve, Starman – Sophus Tromholt photographs 1882-83, Press Forlag, 2019 Åsne Eldøy, Minerale Relasjoner/Mineral Relations, Topos, 2018

Tomas Espedal, Mitt Privatliv/My private life, Gyldendal Norsk Forlag, 2014

Espen Gleditch, Friedrich You are being Observed, Artist Book, 2010

Katinka Goldberg, Surfacing, Journal 2011

Damian Michal Heinisch, 45, Dummy (unique), 2018

Camilla Jensen, Quantum, Schilt Publishing, 2018

Kåre Kivijärvi, Fotografier 1956-1991/Photographs 1956-1991, Press 2017

Mariken Kramer, The eyes that fix you in a formulated phrase, Multipress 2018

Line Bøhmer Løkken, Immersed in stone, Multipress, 2018

Elisabeth Meyer, Reports from the world 1920-1950, Press Forlag 2013

Eline Mugaas, Album, Primary Information/Teknisk Industri, 2014

NJP, Journal of Norwegian Photography #4, 2019

Maria Pasenau, The hoplesness of Being alive, selfpublished, 2019

Torbjørn Rødland, Confabulations, Mack Books, 2016

Tom Sandberg, Nyere arbeider/Newer works, Lillehammer Kunstmuseum, 2011

Marie Sjøvold, Midnight Milk, Journal, 2015

Nina Strand, Dr. Strand, Journal 2015

Jo Straube, Det Norske Biblioteket/The Norwegian Library, Bergen Kjøtt Publishing, 2019

Sara Skorgan Teigen, Fractal State of Being, special edition of 25, Journal 2014

2° Ingrid Eggen/3° Verena Winkelmann/8° Christina Leithe H./11° Vibeke Tandberg/16° Marte Aas/24° Clare Strand, selected from the Angle series, Multipress, 2014-2018

Extra:

Uncertein States/Scandinavia, Issue 10 and 11

Line Bøhmer Løkken, Skygger I Vann/Shadows in water, Multipress, 2018

Exhibition - Return to sender // at Kunstplass

One image from Midnight Milk was a part of the exhibition Return To Sender at Kunstplass in Oslo (11.9. - 11.10.2020). The exhibition was curated by Ingrid Wisløff Aars and Oda Broch/Kunst på arbeidsplassen. Kunst på arbeidsplassen has got an amazing art collection, including four of my images.

Kunst på arbeidsplassen: https://kpa.no/

Kunstplass: http://www.kunstplass5.no/

Review by Heidi Bale Amundsen in Kunstkritikk

Les Heidi Bale Amundsen sin gode anmeldelse av utstillingen «Le Book Club» i KUNSTKRITIKK.

https://kunstkritikk.no/bordet-fanger-ikke/

Her er et utdrag fra anmeldelsen:

Det tredje kapitlet av Le Book Club ble lansert onsdag 29. januar, og står fremdeles. Denne delen av utstillingen tar utgangspunkt i Marie Sjøvolds siste fotobok, The Practice of Presence (2020). Den består av fire separate trykksaker i en svart boks, som hver utforsker et aspekt ved det erfaringsrommet som åpnet seg da Sjøvold holdt seg unna Internett og sosiale medier i ett år. På Fotogalleriet presenteres verket som miniutstillinger på fire bord, som hvert legger ulike premisser for leserens erfaring av verket. Det første bordet inviterer de besøkende til å hengi seg til en intim interaksjon med verket. Det andre bordet åpner for at man skal utforske verket sammen med andre. Det tredje bordet presenterer fotoboken i statisk form, med hver delpublikasjon åpnet og glasset inn på et gitt oppslag. Det fjerde bordet inviterer på sin side de besøkende til å åpne hver delpublikasjon på det oppslaget som tiltrakk dem mest, og legge det igjen til neste leser som ledd i en utstilling i bevegelse.

Vandringen fra et bord til et annet skaper en endring i lesesituasjonen som i sin tur virker inn på erfaringen av The Practice of Presence, og dermed på fotobokens mening. Hva denne meningsforskyvningen består i, er ikke alltid så lett å artikulere, men over tid blir den produktivt sansbar. Le Book Clubs tredje kapittel fremstår dermed som en utforskning i fire deler av fotoboken som erfaringsrom – et perspektiv som er påfallende fraværende fra fotobokdiskursen, selv om moderne fotobokpraksis for en stor del handler nettopp om å utforske relasjonen mellom bokobjektet og leseren, og altså fotoboken som erfaring.

Read Heidi Bale Amundsens great review of the exhibition «Le Book Club» in KUNSTKRITIKK.

https://kunstkritikk.com/photobook-unbound/

The third chapter of Le Book Club was launched Wednesday 29 January and is still on. This part of the show is based on Marie Sjøvold’s most recent photobook, The Practice of Presence (2020). It comprises four separate print publications set in a black box, each exploring a particular aspect of Sjøvold’s experience of staying away from the Internet and social media for one year. At Fotogalleriet, the work is presented as miniature exhibitions arranged on four tables, each imposing a different set of conditions for the reader’s experience of the work: the first table invites visitors to engage in an intimate interaction, with stools set apart; the second table opens up the opportunity to explore the work with others; the third table presents the photobook in a static form under glass, with each of the four publications opened to show a particular spread; the fourth table in turn invites visitors to open each of the four publications to the page that attracted them the most, leaving it open for the next reader as part of an ever-changing exhibition.

Passing from one table to the next introduces changes to the reading situation, which in turn affects our perception of The Practice of Presence, thereby affecting the meaning and significance of the photobook. These shifts in meaning do not always lend themselves to easy articulation, but over time it becomes productively palpable. As such, Le Book Club’s third instalment becomes an exploration in four parts of the photobook as an experience – a perspective that is conspicuously absent from the photobook discourse even though contemporary photobook practices are largely about exploring precisely the experiential relationship between the book-object and the reader.